Ahlan wasahlan =)

29.6.13

Introspeksi diri..

Alhamdulillah.. Baru balik dari mengendalikan program adik-adik form 3 dan form 5 di sebuah sekolah.. Syukur alhamdulillah, berkesempatan memesan satu dua perkara kat adik-adik, sebagai panduan mereka kelak.

Dalam berkongsi pengalaman lalu, aku belajar sesuatu..
"Tiada erti sebuah amalan tanpa keikhlasan"

Allah swt hanya akan mencampakkan amalan-amalan kita, jika amalan tersebut dilakukan atas niat untuk kepentingan duniawi. Sehebat mana pun kita, Allah Maha Hebat dalam mengetahui setiap isi hati hamba-hamba ciptaanNya. Gerak kerja yang mantap hanya satu ujian dari Allah untuk menguji hambaNya, sama ada hamba-hambaNya buat gerak kerja tersebut dari hati, atau sekadar diniatkan untuk tontonan umum bahawa 'aku pandai buat kerja'. Yang penting, dalam menjalankan segala amanah bersama sahabat-sahabat lain, BERSANGKA BAIK perlu ada. Mungkin kondisi sahabat yang agak bermasalah dalam sesuatu perkara tu, atas sebab2 yang memang tak dapat dielakkan..

BERSANGKA BAIK, BERLAPANG DADALAH~

Gembira dapat berkongsi dengan adik2 yg masih suci, dan dahagakan ilmu. Alhamdulillah. Semoga segala perkongsian yang diberikan, mampu menjadi teguran buat diri yang kerdil ini, dan buat adik-adik semua. Sepanjang mengendalikan kem ni, terserlah kebudak-budakan adik-adik. Terdetik di hati,"aku pun macam ni ke dulu...?" huhu.. xpe. perubahan masa yang akan mematangkan kita, insyaAllah..

Bila diceritakan tentang cabaran-cabaran di alam kampus, semua kelihatan terkejut. Banyak kes yang berlaku, terutama kes-kes murtad yang melibatkan pelajar melayu. Sedih bila kes-kes ni turut melibatkan pelajar sekolah agama sendiri. Kes-kes lain,seperti kes couple,pergaulan bebas, lahir anak luar nikah,pun menjadi kes terbanyak di alam kampus. Naudzubillah. Moga Allah lindung adik-adik, dan diri ini. amin.

Maka,sebab itulah nabi kita sendiri pesan kat kita, jangan hidup sorang-sorang. Cari kawan yang baik, yang boleh didik kita. Cari pengisian hati. Jangan tinggal quran, zikir. InsyaAllah mampu jadi benteng diri kita.. Dan, Jangan lupa untuk berdoa memohon perlindunganNya. insyaAllah.

Wallahualam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...