Ahlan wasahlan =)

5.4.14

Assalamualaikum..

Hmm.. xtau tajuk ape yg sesuai untuk entri kali ni.. Sekadar ingin berkongsi rasa hati yang sentiasa pasang surut arusnya..

Minggu lepas, terasa sangat nak balik rumah. Terjerit-jerit hati ni nak jumpa sedara mare, tanpa sebab.

Khamis, 3 April 2014..
Pada siang hari tu, saya beraktiviti seperti biasa, mengajar dan mendidik anak-anak muda di sebuah sekolah di Kemaman. SMIAAK. Minggu tu merupakan minggu ke-10 saya berbakti dan menimba pengalaman di sekolah tersebut. Alhamdulillah. Pengalaman yang cukup mendewasakan saya. Seperti biasa, malam hari merupakan malam untuk qiamullail disamping mengisi masa lapang dengan ceramah agama, juga di tempat tersebut. Sedang syok mendengar tazkirah, tiba-tiba saya mendapat 'misscall' dari ayah yang berada di Dungun. Saya call ayah..

"Innalillah wa inna ilaihi raaji'un"

Hanya kalimah mulia itu yang mampu diucapkan. Rupa-rupanya, malam tersebut merupakan malam pengakhiran bagi seorang insan mulia, iaitu ayah saudara saya yang juga digelar 'ulama' pada suatu masa dulu, sebelum beliau jatuh sakit. Saya bergegas ke rumah beliau, pada malam tersebut, dan tiba di sana pada pukul 2 pagi. Sejuk mata memandang jenazah beliau. Putih bersih. Alhamdulillah. Bahagianya kalau saya pun dijemput dalam keadaan begitu. Suasana sedih dan sebak menyelubungi sanak saudara. Bacaan Al-Quran tidak henti-henti dibacakan untuk beliau. Perginya seorang pejuang agama yang sangat mementingkan kesucian Islam.

p/s : alamak. ada jamuan la plok. japgi la sambung. huhu. salam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...